The Naval Ball 2008

Då har man varit med om något helt otroligt amerikanskt - the Naval Ball.
Vi anlände till Annapolis, MD vid 7:30 i lördags kväll. Vi körde in genom grinden till Naval Academy och med öppna munnar körde vi igen skolområdet. Jag har aldrig tidigare vetat att US Navy har så mycket pengar, men detta ställe var helt otroligt stort och fint. Vi körde till och med förbi en stor lastbil som det stod Navy Football på. Vi körde förbi planer efter planer och stora fina byggnader efter varandra. Det bara skrek pengar om området.
Kolla in en bild på hela Naval Academy-området
här.

När vi efter några minuter äntligen kom fram till byggnaden där balen skulle hållas, såg vi en massa killar i vita uniformer som står utanför. Vi kliver av bussarna och går in...

När vi kommer i den gigantiska "basketarenan" är det som att man blir slagen i ansiktet av något väldigt amerikanskt. Precis som på high school-filmer har de dekorerat och gjort hallen jättefin och på golvet står en scen. Efter en liten "invigning/cermoni" med stora flaggor, tal och dansuppträdanden börjar balen på riktigt och ett cover-band kommer ut på scenen. Det var hur bra som helst, och de lät verkligen som om Justin och Michael Jackson var på balen.

Navy-killar och US Navy:
Jag satt och pratade med två navy-killar och passade på att fråga ut dem om allt. De berättade att de tjänar 100 dollar i månaden efter att deras uniformer, klippningar och annat var betalat. Och varje gång de lämnar området måste de ha på sig sina uniformer. De måste vara inne på sina rum en speciell tid varje kväll, beroende på vilket år du går. Sen, såklart, finns det en salong inne på området där de måste klippa sig 2 ggr i månaden. Massa onödig och intressant fakta. Men när de kom till hur mycket pengar US Navy har så höll de med om vad jag sa. En av killarna berättade att en av alla seglarbåtar de har är värd 400 000 dollar, och då kan jag tillägga att deras hamn var fullproppad med en massa båtar.

I slutet kom en, förlåt mig, korkad kille fram till mig. Först började han nästan småskryta om att han varit i 9 länder, och jag kände att de var väll inte så många då man själv varit i över 15 länder. Efter att jag nämnt att de inte är så många europeier/svenskar som gillar USA så mycket pga Bush och annat började han rulla på. Han har tydligen varit soldat i Irak innan han kom till Naval Academy, och började prata om hur mellanöstern är framtiden och hur bra människorna är där. Han snackade om hur bra Bush var en jättebra persident och hur alla missuppfattat honom (för han har såklart träffat honom) och att de gör en massa bra saker i Irak. Jag stod där bara och gapa. Visste inte vad jag skulle säga, för jag prata med en kille som blivit skjuten i huvudet och sprängd två gånger, och älskade mellanöstern. Var det något språk han skulle lära sig så var det arabiska. Det var en mycket speciellt kille kan jag säga och när han frågade om han fick se mig igen vände jag på klacken och gick.

Jag borde ha förstått innan att USA lägger ned mycket pengar på deras försvar, men jag trodde aldrig att de var såhär mycket pengar. Och killarna tror att det är så fräna när de går runt i deras uniformer, men de enda de utstrålar är en efterhängsen typ som inte varit nära tjejer på över ett år.

Det var en sjukt roligt upplevelse, och jag hade grymt roligt sällskap vilket gjorde de hela så mycket roligare. Jag träffade några roliga typer och fick faktiskt lära mig en del. En skitroligt bal som jag gärna skulle vilja gå på nästa år igen, för de är verkligen ett minne för livet.

En liten film om/från US Navy. Ni kanske ser alla pengar de har bara genom denna lilla film...


image312

Kommentarer
Postat av: Laven

Det är första gången jag är inne på din blogg, har ingen aning om vad du gör i USA med det låter jätte kul! Jag kommer fortsätta läsa din blogg :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback