Söndagen den 13 januari

Jag och Pernilla åkte till IKEA i söndags. Vi behövde lite Sverige så vi tog bilen och körde iväg.
Det är rolig hur man kan känna sig så hemma i en butik som man gör när man kommer till IKEA.

Jag minns första gången jag var på IKEA här i USA, hur jag var helt lyrisk över att se att alla produkter har sina konstiga svenska namn. Att kunna gå till restauranten och köpa köttbullar med lingonsylt och gräddsås. Att kunna gå till en butik som har massa svensk mat och godis. Att fylla kundkorgen med de man saknar så mycket - svensk mat.

I söndags var de lite extra roligt att gå runt där. Eftersom att vi varit där för många gånger nu så köper man bara mindre och midre (vilket jag antar är en bra sak), utan vi gick mest runt och längtade efter att komma till restauranten, och sen Swedish Food Store.

Inne i restauranten satt vi vid samma bord som två mysko killar. Såklart började de prata med oss och verkade vara väldigt intresserade över vad vi egentligen gjorde på IKEA. När vi satt där och mumsade i oss maten så kom en äldre man förbi och frågade vart vi kom ifrån. Vi svarar att vi kom ifrån Sverige och han ler och ser nöjd ut. Han visste att vi inte var amerikaner för vi åt med besticken på ett annat sätt. Tydligen så har man gaffeln i andra handen här i USA, men vi i Sverige äter fint med kniv och gaffel.

Efter en god lunch och lite annat inköp kom vi äntligen till Swedish Food Store. Jag tog en kundkorg och tänkte att jag skulle fylla den, som jag alltid brukar göra. Men inte idag. Pernilla blev snabbt besviken då hon såg att de bara hade dill-kaviar, så hon köpte bara gifflar. Jag slängde i två burkar lingonsylt i korgen, 2 påsar gräddsås och en påse kexchoklad. När vi går runt där frågar en annan äldre man om vi var svenskar. Sen börjar han ställa oss frågor om gräddsås och allt annat som fanns där.

Det är lite roligt hur man alltid känner sig som en VIP-kund när man varndrar runt på IKEA. Det är alltid folk som börjar prata med en. Är de inte amerikaner så är de svenskar man hittar inne på Swedish Food Store.
Ibland är de helt underbart att komma hem - hem till IKEA.

image299


Kommentarer
Postat av: Pernilla

haha just det tjockisen i food store hade jag glömt :P han var lite rolig han...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback