Sverige i mitt hjärta

Jag är stolt över att vara svensk. Det känns väldigt exotiskt och spännande att vara svensk i det här landet. Dock inte lika trevligt när de ska påpeka att man är blond och att alla tjejer i Sverige är blonda.

Innan jag kom hit kände jag att jag inte riktigt uppskattade Sverige som man borde. Man klagade bara på att de var för lång vinter, för kall och regning sommar och inget hände. Man klagade över skolmaten och sjukvården. Man klagade över allt man kunde komma på. Har man bott i Sverige hela sitt liv så antar jag att man blir ganska blind och inte ser alla fördelar med att bo i Sverige.
Visst Sverige är ett litet land med ynka 9 miljoner invårnare. På Manhattan, New York, går det runt ca 16 miljoner människor per dag, och då är de inräknat turister, de som bor där och de som arbetar där. Så att Sverige bara har 9 miljoner invårnare är ganska skrämmande. Men tänk vilket bra land det är för att ha så få invårnare.

Efter att ha varit i stora landet USA i över 7 månader nu så har jag lärt mig att Sverige inte är så hemskt trots allt. Vi producerar väldigt mycket bra för att vara ett så litet land. Det är så mycket här som är svensk som jag inte visste. Som Thule (cykelställ till bilen), Tempur, Greyhound och massa massa mer. Sånt som ingår i många amerikaners vardag som kommer från Sverige. Att man läser Sweden lite överallt i USA förvånar mig inte längre, för de verkar ha en liten förkärlek till vårt lilla land här. Vi har gratis skola och sjukvård vilket vi ska vara väldigt glada över. Vi har bra idrottslag och idrottsstjärnor och producerar mycket musik. Vi tänker mycket på miljön och är väldigt hälsosamma (om man jämför med USA). Sverige har historia och en jättevacker huvudstad.


image304Jag är stolt över att säga att jag är från Sverige. Vi har ingen president som gör att vi ser dåliga ut, eller att vi är egoistiska och bara tänker på pengar (fördomar). Vi har bara isbjörnar som går på vägarna.


image299

Kommentarer
Postat av: Julia H

Min lärare i mellanstadiet hade en brevvän från Japan. Hon skickade en bild på en isbjörn och skrev "And this is from our garden". Hahaha, busigt, eller hur?

Så jag är helt övertygat att hon antingen a) startat ryktet eller b) spätt på allas fördomar. :)

Postat av: s

jag tycker också det är stort vara svensk här i USA själv bor man i dearborn det är väll bara jag som
är svensk de flesta är från arabländerna
fast många förstår inte vad man gör här

2008-01-09 @ 00:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback