Florida 2008

Då har man äntligen gjort Florida.
När jag var liten ville jag åka till Legoland och Disneyland. Tyvärr var jag den enda i familjen som ville det, och blev snabbt nedröstad. Jag minns att just de året som vi hade omröstningen, fjällvandrade vi i Grövelsjön istället för Disneyland och Legoland. Nu, år 2008, har jag varit till både Legoland och Disneyworld.

Vi landade i Orlando, Florida, och det var dags att ta sig till biluthyrningsfirman. Men en klump i magen klev vi in och vandrade fram till car pick-up. Till min chock var det inga problem alls med att få bilen och betala. Jag som varit så orolig över att de skulle neka oss när vi väl kommit fram, fick reda på att de inte hade någon ekonomibil till oss så vi skulle få en gratis uppgradering till vilken bil vi ville. Vi fick nykeln och gick ut till vår blivande hyrbil. Framför oss står en giganstik splitterny Chrysler Aspen SUV, och vi hoppar glatt in och kör till vårt hotell.

På torsdagen bar de av till Disneyworld. Jag hade aldrig förstått hur gigantiskt detta ställe är förrens jag insåg att man behövde åkte båt eller tåg från parkeringen till parken. Väl inne i parken Magical Kingdom var man som ett barn igen. 12 timmar senare, efter att ha sett ett fantastiskt fyrverkeri bakom slottet, drog vi oss tillbaka till bilen igen och hem till hotellet.

Fredagen var Universal Studios dag. Vi kom fram och man märkte på en gång att denna park inte alls var lika stor som Disneyworld, vilket jag måste säga var bra. Vi lyckades klara av två parken, istället för en som vi endast hann med på Disneyworld. Måste säga att det var grymt roligt. Vi åkte massa berg-och-dal-banor som var inomhus och hur roliga som helst. Man ställde sig i en kö och hade noll koll på vad som väntade en. Det blev mycket 3-D och många överaskningar. Efter 11 timmar var vi tillbaka till bilen. Framför oss hade vi då en 1.5 timmes bilfärd till Daytona beach.

Vi vaknade upp på lördagen trötta som bara den. Kan säga att jag drömde om att stå i köer den natten, efter att ha stått i kö 20-60 minuter till allt vi gjort de två tidigare dagarna. Efter frukosten bar vi av till stranden. Kan inte säga att Daytona Beach var ett speciellt ställe, men jag har hur som helst varit dit nu. Den dagen var vi sjukt trötta på solen och värmen och gick och var tillbaka till hotellet strax efter 8 på kvällen.

Vår sista dag i Florida började med poolen. Det blev en stekardag vid poolen, och vi var de enda poolgästerna. 12:30 var de dags att checka ut ur hotellet och vi drog vidare till Daytona International Speedway. Då de var 35 grader varmt ute, gav vi snabbt upp och hoppa in i bilen och körde en timma tillbaka mot Orlando och biluthyrningsfirman.

Resan slutade med att planet var försenat pga Logan Airport i Boston varit stängd under större delen av dagen (oväder) och de äntligen börjat släppa in flyg. Så vi fick lov att vänta och kom iväg lite mer än 2 timmar senare. Klockan 1 på natten var jag hemma igen, och i sängen.

Nu har jag gjort Florida, och de var fan roligt!

None

Kommentarer
Postat av: Julia H

Glad att höra att du hade en bra resa, även om det blev mycket köande.



Jag blev också alltid nedröstad i min familj. Det blev varken Disneyland eller Disneyworld. Hade jag tur så blev det på sin höjd ett besök på Gröna Lund vart femte år (yay).



Aaaah så mycket jag ska ta igen under mitt år i Florida :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback