Hmm...

När jag var liten minns jag hur mycket jag älskade smeter av alla slag, och olika degar... Jag älskade att äta/dricka vispat ägg och socker, och såklart älskade jag chokladbollar.

Idag skulle jag och Max göra chokladbollar, för det är de bästa man kan göra som barn för det är kladdigt och gott. Elise blev nyfiken på vad de var i receptet så jag läste upp det och fick på en gång ett nej. Det var kaffe i receptet och Max får inte dricka nått med koffein i. Hon föreslog att jag kunde ha chokladsirap istället (som man gör O'boy med), och jag blev nästan arg att hon tyckte att jag skulle ersätta den viktigaste ingrediensen så jag sket i att göra de smarriga bollarna.

Pojkarna får endast dricka te som är decaf, och de får inte äta råa ägg. Så när jag gör goda smeter och allt så får de inte ens smaka, för det är råa ägg i.

Det fick mig att börja fundera om det verkligen är så farligt med lite råa ägg och koffein när man är barn. Det känns som att alla svenska barn är uppväxta med att äta chokladbollar och att äta deger och speciell äta pannkakssmet. Men det är väll inget fel på oss? Jag har väll inte blivit konstigt utvecklad eller fått några men av att vara barn.

Vad som egentligen ör mest irriterande med det hela är att det inte verkar bry sig om hur mycket socker de ger ungarna, eller hur mycket chips och andra skitsaker det äter. Men råa ägg och lite lite koffein får de inte äta/dricka. Vad skulle hända om mina barn drack läsk, skulle de bry sig då för det är ju koffien i nästan all läsk?

Jag ska försöka få tag på koffeinfritt kaffe nu, så jag kan göra chokladbollar med barnen. Det värsta är att min familj har inte en vanlig kaffebryggare så det är inte så bara att gå ut och köpa decaf och brygga hemma, utan jag måste få tag på färdigt eller nått...

image299

Kommentarer
Postat av: Julia H

Fyyyy vad löjligt av dem.

jag är precis som du, har ätit råa ägg och socker, samt kaffe i mina chokladbollar. Det är ju så det SKA vara. Right?

Sedan är de verkligen hypocrites om de ändå häller i barnen massa socker genom läsk.

Jag förstår din irritation!

Vad gäller städningen... det kan inte vara din uppgift att städa upp överallt. De behöver få veta vad du gör, värdpappan tar nog bara det för givet. Låt honom veta hur det ligger till!

Kramar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback