Varför?

Om man är svensk och aldrig bott i ett engelsktalade land en längre tid så är det fullt acceptabelt att slänga in engelska ord i sina meningar. Men om man däremot har bott utomlands och av misstag/vana slänger in ett engelskt ord i en mening, så är det helt plötsligt det värsta man kan göra. Varför är det så?

Satt idag på en frisersalong med min syster och lyssnade på hur både hon och frisören lite då och då använde sig av engelska ord. De anstränger sig inte alls eller tycker att de är lustiga som slänger in dessa ord mitt i en svensk mening, Då slog de mig helt plötsligt. Om jag hade suttit där och pratat precis som dem, så hade de skrattat åt mig.
Bara för att jag bott i USA ett år, får jag inte använda mig av engelska ord utan att nästan bli retad, men alla andra får göra precis som de känner för. Varför är det så? Varför är det med acceptabelt för dem att slänga in engelska ord än för mig?

None

Kommentarer
Postat av: Niklas

Jante-lagen, antar jag. Liksom, du ska inte tro att du är något bara för att du har bott utomlands i ett år. Så fjantigt.

Postat av: Daniel

Det är bara att strunta i det:)

Det försvinner ju iaf med tiden.

Men tråkigt när folk ska märka ord sådär.

De tänker säkert inte på att de säger engelska ord medan det märks mer när du säger nått för att man räknar med det då du varit i USA en lång stund.

2008-05-17 @ 08:29:08
Postat av: S

jag kan förklara varför. de är avundsjuka för att de inte bott där så du ska inte tycka du är något bara för du bott där ett år och slänger in lite engelska ord.

2008-05-17 @ 12:31:11
Postat av: Fanny

Hej Kristin!

Jag sökte på google efter folk som har varit au pair i usa, och hittade din blogg. Jag är väldigt sugen på att åka dit jag med, har anmält mig till ett bolag som har hand om sånt. Åkte du via något bolag eller så? Har du några tips? :) Vore kul att prata med någon som varit där.



Ha det bra, Fanny

2008-05-17 @ 23:04:06
URL: http://fmattsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback