varför Boston?

Har säkert skrivit allt detta många gånger tidigare men jag blir aldrig trött på det. Tänkte att jag skulle berätta lite kort om mina 22 månader i Boston, USA. Hur jag hamnade där och varför jag älskar staden?

När jag ville bli au pair hade jag bestämt att jag ville till Kalifornien. Jag drömde om det där som alla andra säkert drömmer om, en stor villa med pool, schysst bil, rik familj och framför allt värmen och palmerna. Kalifornien var perfekt för mig, men jag tror inte att det var meningen att de skulle bli mitt öde. 5 familjer kontaktade mig snabbt varav ena bodde i Colorado, andra i södra New Jersey och resten i Boston, Massaschusetts. Lika snabbt insåg jag att jag aldrig skulle hamna i Kalifornien, men jag körde på magkänsla.

Jag pratade med min värdmamma i över en timma första gången, och de klickade på en gång. Det kändes inte som en intervju på samma sätt vilket var helt underbart. Jag minns hur jag tänkte extra mycket på att familjen bodde i Boston och att det var mer norr än vad jag hade hoppats på. Men jag fick på magkänslan och 3 dagar senare tackade jag ja. Sen tog de drygt 5 veckor och jag var framme.

Jag har bott i Boston i 22 månader, närmare sagt i Wakefield 20 minuter norr om Boston. Jag har spenderat två somrar på Cape Cod, världens bästa ställe på sommaren. Jag har varit i NYC alldeles för många gånger, då det endast ligger 4 timmar bort.

Det bästa med Boston:
  • Kärleken till sporten. Red Sox, Patriots, Celtics och Bruins.
  • 4 timmar till världens bästa stad, New York
  • Nära till fjäll och stränder
  • Snö på vintern och 30 grader och sol på sommaren
  • Den amerikanska historien
  • Boston-accenten
  • Den fantastiska och otroligt vackra New England-kusten som jag inte kan få nog av
  • Fantastiska städer och förorter längst med kusten
  • Mindre än 1 timma till Providence, RI och ca 30 minuter till New Hampshire-gränsen
  • Jordan's funitures, världens roligaste möbelbutik med 3D-bio och Richardson's Ice cream
  • Patriotism och "Bostonism"
  • Harvard och MIT, plus massa andra stora universitet och colleges
  • Duck tours
  • Att det är en liten storstad
  • Boston Common och the Public Garden, Bostons egna Central Park
  • Cape Cod som ligger ca 1 timma från Boston
  • 4th of July-firandet i Boston
  • Fira Halloween i Salem, en stad ca 40 minuter från Boston
  • Att IKEA finns ca 20-30 minuter söder om Boston
  • Newbury Street, bästa shoppinggatan för dem som har lite mer pengar
  • Stadsdelar som Chinatown, North End (Bostons Little Italy) och Beacon Hill
  • Demokratisk delstat
  • Många irländare i Boston vilket märks
  • Natick Collection, bästa mallet jag vet
  • Det finns alltid något att göra
  • Människorna
  • Logan Airport som ligger utanför Boston men märks ändå inte av mer för det. Tunnelbanan går hela vägen dit vilket är skitbra
  • Underbar höst, varm och vacker, inte alls som i Sverige
Jag älskar Boston och det är mitt andra hem. Jag vet att jag glömt en massa saker som gör Boston så underbart. Jag kan verkligen inte sätta fingret på vad som gör Boston så bra, men jag har haft The time of my life i den staden. Jag vet att jag åkte till Boston utan kunskap eller förväntningar och den staden bevisade verkligen att det är ett ställe att kalla Mitt hem.


Jag ser mig själv bo i Boston inom en snar framtid, så det kan trots allt inte ha varit en så hemsk stad.



Kommentarer
Postat av: Kristin

Tack så jättemycket för svaret i kommentaren och nu att du skrivit ett inlägg!



Familjen jag är matchad med bor i Framingham, vet du något om det stället?



Dom har en flicka på 10 år och en pojke som är 6 år. Det är precis den åldern jag vill ha på barnen.

Jag har inte fått någon dålig känsla alls av föräldrarna. Så allt känns bra än så länge.



Jag är bara rädd för att jag ska bli bitter för att dom inte bor där jag vill. Men det känns ändå som en dum anledning att välja bort en bra familj bara för att dom inte bor i Cali. Jag vet ju inte ens om jag kommer hitta en lika bra familj igen.. :/

Postat av: Malin L

Ja det är så mkt kärlek... Tänker på det varenda dag. Nu är det ingen som direkt frågar om USA-tiden längre. Men man vill så gärna berätta. Älskar det så jag försöker mala om det så fort jag får tillfälle.



Kristin jag saknar dig. En himla massa!! Skype någon dag?



Puss och kram

2010-01-16 @ 04:49:52
URL: http://annamalinska.blogg.se/
Postat av: Josefin

Hej!



Ville bara säga tack till ditt inlägg om Boston! Jag ska nämligigen iväg som au pair där och har oxå varit ganksa tveksam om det är dit jag vill.. Men efter jag läst ditt inlägg o alla andra som är så positiva till Boston så vet jag att allting kommer bli bra:)



/Josefin

2010-01-16 @ 11:11:42
URL: http://jossiiiesword.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback