Au pair-frågor

Det bästa jag någonsin gjort är att vara au pair i USA. Den bästa tiden jag haft hittills var som au pair i USA. Jag har upptäkt att många kontaktar mig med frågor om livet som au pair, och hela processen innan man ens blir skeppad iväg. Så jag tänkte nu samla på mig en massa frågor och svara på dem här på min blogg för alla att ta del av.

Jag åkte till USA den 21 maj 2007 och tog hand om 3 pojkar i åldrarna 7 månader, 4 och 6 år. Den 19 mars 2009 var de dags att lämna allt och alla, och barnen var då 2, 6 och 8 år gamla. I 22 månader bodde jag och levde i en förort 20 minuter norr om Boston, MA och trivdes som fisken i vattnet. En dag vill jag återvända...

Så ni där ute som har frågor, ställ dem nu!

None


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur lång tid tog det innan du kom in i familjens rutiner?



Kände du att du behövde "tassa på tå" de första veckorna för att inte vara i vägen när du va ledig osv?



Ska man bete sig på samma sätt som här i Sverige om man vill skaffa nya vänner i USA (inte bara au pairer). Eller tar dom förgivet att man ska vara jätteframåt och lika öppen som om man känt en person länge här hemma?



Vad tyckte du minst om som har med din värdfamilj att göra? Fanns det något du kunde göra åt det?



Finns det något du önskar att du hade frågat din värdfamilj om innan du åkte som du kom på att du hade velat veta när kom dit?



2009-04-22 @ 14:00:53
Postat av: Emma

Hej!

Först ville jag bara säga tack till att din blogg har funnits! Jag har följt den ganska länge nu (läste den till och med från början) och det är jätteroligt att man får en inblick i hur en au pairs vardag har sett ut. Jag ska själv åka iväg nästa sommar och jag försöker få så mycket information som möjligt. Men tack för en jättebra blogg!



Har ganska många frågor som jag kommer på just nu. Jag kommer säkert på fler senare men de här kommer jag på för tillfället.



Har du haft kontakt med din värdfamilj nu efter att du kommit hem?

Vad hade du för barnerfarenheter innan du åkte?

Var det svårt att ta hand om ett så pass litet barn?

Var det svårt att ta hand om tre barn? hade du velat ta hand om fler eller färre?

Vad fick du göra? Var det enbart passa och leka med barnen eller fick du hjälpa till med hushållsarbetet också, laga mat, städa tvätta mm?

Varför valde du att åka med just au pair in america och inte med t.ex culturalcare eller sts au pair?

Hur utveklades dina språkkunskaper?

Varför ville du åka som au pair?

Vilket college gick du på och vad läste du för kurser?

Vilka platsr besökte du i USA? Fick du följa med familjen på t.ex någon semester?

Träffade du många kompisar som du fortfarande har kontakt med?

Fick du hemlängtan? Kom din familj hemifrån och hälsade på dig någon gång?

Saknar du ditt liv i usa?

Vad har du lärt dig under din tid borta?



Ha det bra!

//Emma

Postat av: Jenni

Jag ska åka som au-pair i sommar eller till hösten :) Till USA då. Åker med Cultural Care. :] Ska bli spännande!

2009-04-22 @ 16:27:32
URL: http://jennimaatta.blogg.se/
Postat av: Lina

Åh, vilka bra frågor! Vilka bra läsare du har ;P Längar efter svaren...!

2009-04-22 @ 17:54:27
Postat av: Lina

Åh, vilka bra frågor! Vilka bra läsare du har;P Längtar efter svaren...!

2009-04-22 @ 18:00:48
Postat av: Sarah

Vad tyckte dina föräldrar om att du åkte iväg som au pair? Jag håller själv på att fylla i ansökan, men mina föräldrar vill att jag ska plugga nu istället. Själv vill jag hinna med detta först! Detta gör allt mycket tuffare för mig även om jag står fast vid mitt eget beslut.



Roligt med frågestund!



Kram till dig!

2009-04-22 @ 18:03:32
Postat av: Lina

Hejsan. I min egna blogg gör jag en undersökning på vilken organisatiom man ska åka med och inte. Är själv blivande au pair och vill hjälpa dem som är i samma sits som mig, delad över om man ska åka med CC eller STS eller Au Pair in America. Undrar om du har några klagomål med den organisation du åker med eller om du vet någon som har dt, jag samla detta i ett inlägg senare för att kunna avgöra vilken organisation som är bäst/säkrast att åka med om man vill ha ett bra år.

2009-04-22 @ 19:43:56
Postat av: Lollo

Åh, vad kul med frågestund!



Läste att du inte bara hade au pair-kompisar, det tycker jag låter bra. Men är det svårt att träffa amerikaner och få kompisar? Eller är de väldigt sociala och att det är väldigt lätt att skapa nya kontakter?



Åkte du hem till Sverige någon gång under tiden i USA, eller stannade du hela tiden? Har jag fattat det rätt om det är så att man måste åka hem och förnya sitt visum för att få kunna åka ut ur landet igen, typ semester i Mexico eller liknande? Om man bara förlänger visumet när man är i USA så kan man inte lämna landet, för man kan inte komma tillbaka in igen då? Man kan ju nöja sig med att bara semestra i USA om man förlänger då, men jag bara tänkte...



Familjen du var hos, tog det lång tid innan du bestämde dig för den? Eller var det typ första familjen som du blev matchad med och det lät bra direkt?



Vad pluggade du för kurser på college? Är det dyrt?



Det var en del funderingar jag hade...

2009-04-22 @ 20:09:48
Postat av: Nathy

Kollar faktiskt efter au pair jobb nu.. verkar vara riktigt kul!

2009-04-25 @ 00:42:00
URL: http://nathydemecho.blogg.se/
Postat av: bitte

Hej vill tipsa dig om en tävling jag har i min blogg det du kan vinna är detta:



En skinnjacka och ett presentkort på 500 kr

Postat av: maria

Heej :), jag och min kompis funderar på att bli au-pairer efter skolan , så jag undrar en grej måste man ha körkort ?, har hört att man inte behöver ha det . Är det lätt att få au-pair kompisar? , hur var det på au-pair skolan?

kram

2009-04-26 @ 21:08:19
URL: http://mariaekman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback