Kalorier

Imorse när jag satt vid köksbordet och åt en yogurt till frukost kom en fråga som chockade mig. Sam som är 7 år frågade mig hur många kalorier de var i min yogurt.

Jag som själv lärde mig vad kalorier är för bara några år sen blev helt stum. Jag fick ur mig ett I don't care, och hoppades på att han skulle fatta att jag verkligen inte bryr mig hur många kalorier jag äter. Då berättar han för mig hur många det är i hans chokladmjölk som han får i sin lunchlåda varje dag i skolan, varpå jag frågar honom om det är viktigt att veta hur många kalorier man äter. Då svarar han I don't know... med en låg röst, och så var de samtalsämnet äntligen över.

Jag minns en kväll för länge sen då jag frågade honom om han var trött och fick till svar jag att han inte bränt så många kalorier idag, så han är inte så trött.

Vad är de för sjukt samhälle som bankar in i hans huvud vad kalorier är, redan i 7-års åldern? Om ett barn redan i den åldern vet vad kalorier är, kollar upp hur mycket det är i det han äter, och sedan vet att kalorier måste brännas, hur ska de då se ut om några år? Kommer han att börja väga sin mat eller? Och om man som mamma håller på att banta, och själv räknar kalorier och väger sin mat så tycker jag att man kan hålla det för sig själv.

image299



Kommentarer
Postat av: malini :)

ida här =) du det var likadant med Kaitlyn! Hon frågade hela tiden hur mycket kalorirer och fett det var i maten... Hon slutade äta smör för det vvar onyttigt!! sjuukt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback