Galet

Då har man äntligen slutat jobba efter 10 timmar, med barn.

Det finns två saker med amerikanska skolor som chockar mig. Eftersom att jag inte har äldre barn än 7 år så vet jag inte hur de fungerar när man börjar mellanstadiet, så de kanske är bättre då.
Mina barn har inte rast varje dag, de beror på vad det är för väder. Regnar de har de inte rast. Är det för kallt ( nån ynka minusgrad) så har de inte rast. Är de blött ute så har de inte rast. Så de har egentligen bara rast när det är fint väder. Jag minns hur att vi alltid hade rast när jag var liten. Och när jag jobbade på dagis för ett år sen så var vi alltid ute, förutom om det var kallare än -15 cirka. Men regnade så var vi ute, men inte lika länge som vi hade varit om de var fint väder. I detta land finns det inget som heter Kläder efter väder. Mina barn äger inte ens ett par gallonbyxor, och de är man nästan själv uppvuxen i.


Den andra saken är att lågstadium inte verkar ha någon idrottshall. Eftersom att jag inte har någon som är äldre så vet jag inte om man har idrottshall om man går i mellanstadiet, men jag antar inte det. Det som är så galet med det hela är att barnen har gympa i sina vanliga kläder. Är de varmt ute och svettas de i sina vanliga kläder. När min äldsta pojke inte kan ha idrott ute, så är de i matsalen och har idrott. Tänk er att de byter inte om när de ska ha idrott. Visst, barn svettas inte lika mycket som tonåringar och vuxna, men de svettas de med.

Så barn i USA har alltid inte rast varje dag, de beror på vädret. Med andra ord får de inte nog med frisk luft (enligt mig). Och sen har de ingen idrottshall, och springer runt i deras vanliga kläder och svettas.
Jag blir lika chockad varje gång jag hör dem nämna nått om rasterna eller gympan.

image299

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback