Au pair

Jag har varit au pair i snart 9 månader men känner ändå inte att jag är någon expert i området. Men jag tänkte ge det ett försök, att ge några tips.

Det tog mig ett tag innan jag hade bestämt mig för att skicka in ansökan om att bli au pair. Jag funderade länge om jag verkligen ville ta hand om barn i ett år, om jag skulle klara av det eller inte. Men jag ville så gärna göra något annat än att bara jobba på samma ställe och leva det livet jag gjorde. Jag ville så mycket att jag kände att detta var min chans att åka.

Mina tips till blivande au pairer:

1. Välj famlj före plats.
För att få ett så lyckat år som möjligt är de viktigare att få en bra familj än att bo på ett glammigt ställe. Gå på känsla, hur famljen verkar vara och om du kommer att gå ihop med dem, och glömt pengar och förmåner för en stund. Jag ville till Kalifornien eller Florida (såklart) och absolut inte Boston, men när min värdmamma ringde så kunde jag inte tacka nej.

2. Att vara au pair är ett jobb.
När du valt att åka som au pair har du valt att jobba med barn. Du har åkt hit för att arbeta och inte för att festa eller resa. Du har världens chans att leva i USA och upptäcka nya saker och människor, men glöm aldrig att det är ett jobb!

3. Pengar är inte allt.
De flesta drömmer om att hamna hos en familj som har allt. De drömmer om att få åka med dem på massa resor, ha en egen snygg bil, bo i ett stort hus med pool och helt enkelt ha en rik värdfamilj. Men det är inte alltid det bästa. Tänk på att du vill ha en familj som har båda fötterna på jorden.

4. Ha några egna krav på familjen.
Du vill helst ha tillgång till bil på fritiden då det nästan är helt omöjligt att leva utan bil i USA, om du inte bor på Manhattan. Av egna erfarenheter så vill man ha ett eget badrum, men det kanske anses som lyx. Kolla med familjen vad dina sysslor är. Försök att ha som krav endast göra saker som har med barnen att göra (dvs. barnen tvätt, barnens mat, barnens städning osv.). Tillgång till internet. Inget utegångsförbud eller liknande. Att få ha vänner på besök (men självklart är de deras hus och du ska inte ha öppet hus för det). Kom ihåg att de finns en hel lista över saker som bör disskuteras innan du tackar ja så det inte blir en massa överaskningar när du kommer till dem.

5. Umgås inte bara med andra au pairer.
Det är jätteskönt att ha au pair-vänner så man kan prata av sig om saker som andra inte förstår sig på, såsom värdfamiljer, barn och annat du går igenom. Men försök att skaffa amerikanska vänner, så du inte fastnar i "au pair-träsket".

6. Kolla upp förmedlingen.
Kolla upp hur förmedlingen är i USA. Fråga andra som åkt eller åker med just den förmedligen om den är bra eller inte. Jag skulle rekommendera att åka med Au pair in America/ Skandinaviska institutet då det enligt mig är bäst. Cultural Care Au pair/EF hör jag alldeles för mycket skit om att jag inte skulle rekommendera någon att åka med dem. Men det är min åsikt, så skaffa en egen åsikt innan ni väljer förmedling.

7. Ha tålamod.
De första månaderna kan vara jättetuffa, men det är bara att vara stark och ha tålamod. Speciellt med barn som kommer att testa dig en massa den första tiden. Den första tiden kan vara seg och tråkig då man inte känner området så bra, eller har så många kompisar, men det är bara att ge sig ut på upptäcktsfärd. Ge inte upp i första taget!

8. Gör de bästa av tiden.
Du har inte alltid den här chansen att få leva i USA som man gör som au pair. Ta chansen att upptäcka så mycket du kan och helt enkelt leva livet. Om man bara ser de som är dåligt så kommer du bara gå ned dig själv. Ut och gör saker du aldrig annars hade gjort. Du har öppnat en ny dörr, så ta chansen.

Kom ihåg att när ni landar i USA så är ni inte ensamma, utan de kommer vara en massa andra där som är i precis samma situation som er.

Jag ska förlänga och kommer troligtvis komma hem i mars nästa år efter att ha varit här i ca 22 månader. Jag trivs jättebra och även om jag klagar mycket så älskar jag det. Jag lär mig känna mig själv bättre, och växer som person. Jag blir den jag vill vara helt enkelt. Och det är en helt underbar känsla!
Lycka till!

image299


Kommentarer
Postat av: Ida

tja!
dina tips var bra men håller dock inte ut till fullo. Självklart är det viktigt att familjen är väldigt bra.. men platsen spelar faktiskt också mycket roll. Kommer man till en bra familj men bor ute på vischan, tror jag att man inte kommer klara det ett helt år... Jag tror det är viktigt att man väljer en bra familj men som ändå bor i de mer större städerna så man har aktiviteter hela tiden. Annars är risken stor att man blir uttråkad!!

Aja hoppas allt är bra med dig Kristin!

Pussokram Ida

2008-02-06 @ 21:12:08
Postat av: Carro

Jätte bra tips ! Är verkligen så som du skriver att man inte ska ha några höga krav, så som hus,pool, fina bilar. När jag läste det insåg jag att det är lite så men kom också på att det är hur familjen är som räknas !!

Postat av: lisa

Hej bra tips. Jag funderar också på att åka med si. Jag fundera på hur det ät med det att man måste läsa vissa kurser på plats? betalr du kurserna på college själv?

svara gärna till min mejl.

Lisa

2008-03-14 @ 20:18:52
Postat av: elin

härligt med lite goda råd! ska själv åka nu i höst men har inte fått plats eller så än..

Tar dock till mig av alla tips och råd jag hittar och får :)

man inser mer och mer hur många svanska tjejer det faktiskt är som är ute som au-pair :)



fortsätt skriva, för jag kommer läsa varje dag från och med nu!

2008-08-14 @ 14:23:32
URL: http://eelinhoglund.blogg.se/
Postat av: Elizabet

Jag åkte med Cultural care aupair och är supernöjd med dem. Jag tycker inte du kan avråda någon att åka med Culturalcare aupair när du själv inte har någon personlig erfarenhet av dem? Jag har hört dåligt om flera av de andra aupair förmedlingarna också, men som sagt inom alla Organisationer så är det väl ganska sjävklart att det kommer upp fall som inte är speciellt bra? och tyvärr så är det ju dessa som oftast står i fokus.

2008-09-13 @ 13:18:44
URL: http://Lifebyeliza.devote.se
Postat av: Louise

Jag ser att det här inlägget är hemskt gammalt nu, men jag hittade just din blogg. tänkte kolla igenom den lite, det låter kul.

Du skrev att du inte var säker om du skulle klara av det eller inte. Var du van att jobba med barn, hade du gått barn och fritid på gymnasiet?

Jag är väldigt intresserad av att bli au pair, och jag vill jättegärna komma till usa och känna på hur det är att leva där. Problemet är att jag har inte så stor erfarenhet av barn och nu när jag tittat runt ser jag att alla ställen verkar ha så höga krav och att man ska ha mycket erfarenhet. Hur mycket erfarenhet hade du innan du sökte?

2008-10-04 @ 22:26:16
Postat av: Sanna

Jag åkte med culturalcare aupair och hade tyvärr en jättedålig upplevelse med dom. Jag tycker att det är oftast de bra fallen som kommer upp, så att man inte riktigt får se baksidan av hur det kan vara att vara en au pair. Jag skulle inte avråda någon att bli en aupair men ha i åtanke att det finns en hel del dåliga familjer, för jag var verkligen inte den enda som vart illa behandlad. Samtidigt fanns de ju de som hittad en bra familj, men det var rätt många i min krets som inte trivdes så värst tyvärr.

2009-01-14 @ 21:41:22
Postat av: Ida

Vilken bra lista! Jag har själv varit au pair och håller med i alla punkter. Jag hade ett kanon år i San Francisco med Cultural Care, är sååå nöjd med dem. var många au pairer som åkte samtidigt och var kanon att börja på deras egen skola. Var lite som att vara på kolla och blev en speciell stämning på skolan. Jag har fortfarande massa kontakt med mina kompisar därifrån. Jag tror att org spelar mindre roll då man åker mer fokus på rätt familj och intervjua familjen ordentligt innan du tackar ja. Det var en trygghet att Cultural Care har flest familjer i USA. Hoppas att ni kommer iväg allihopa!

2009-12-14 @ 09:48:29
Postat av: Emelie Johansson

Intressant att höra att alla upplever Cultural Care så olika. Btw, bra tips! Men måste hålla med om att Platsen faktiskt ÄR viktig. Det finns så himla många familjer, att om man vill bo på landet hittar man en bra familj där, och vill man bo i en storstad hittar man en familj där. Jag skulle nog säga att Platsen är det viktigaste! Men såklart ska man ha i åtanke att bara för att man inte kommer till NY eller CA (dit de flesta söker sig) betyder det inte att du inte kommer att ha the time of your life! Kanske du till och med kommer att trivas bättre i en stad du inte har så mycket förväntningar på!?!



Min personliga erfarenhet av Cultural Care är att de gör ett värdelöst jobb. När jag var Au Pair hade jag verkligen otur och kom till familjer som behandlade mig som skit. Jag bytade familj 2 ggr och båda gångerna behandlade Cultural Cares personal mig fruktansvärt dåligt. De ville språka på att det var mitt fel och tryckte ner mig totalt. De gav mig också intervjuer hos familjer där vi hade NADA gemensamt. MEN, trots denna dåliga erfarenhet (but still I HAD THE TIME OF MY LIFE!!!!!!!!!) har jag bestämt mig för att nu, 4 år senare åka tillbaka för ännu ett år! Viktiga är att tänka på att Ingen gör ditt år åt dig! Det gör du själv! Och om du vill, kommer du för det första KOMMA IVÄG - för att sedan ha det roligaste och mest lärorika år i ditt liv! Jag säger bara: GO!

2010-08-27 @ 17:23:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback