Att vara au pair... Svaren på era frågor

Här kommer svaren på alla frågor ni ställt mig. Kommer ni på fler frågor efter att ha läst detta så fråga på.

Varför ville du åka som au pair?
Min dröm sedan jag varit liten har varit att åka till USA. Och jag kände att det var en grym möjlighet att få åka iväg i minst ett år och leva i USA, bo hos en amerikansk familj. Sen att jag älskar barn gjorde inte beslutet svårare.


Varför valde du att åka med just Au Pair in America och inte med t.ex. EF (Cultural care)  eller STS?
Det var av en ren slump som jag hamnade hos dem. Och det kändes jättebra från första sekund då de "bryr" sig om en, är otroligt hjälpsamma och tar sig tiden att ringa runt och kolla hur det går med sökandet. Rekommenderar dem stort, dem är bäst!

Vad hade du för barnerfarenheter innan du åkte?
Jag har varit barnvakt. Sen sa jag upp mig för att praktisera på dagis 3 månader innan jag åkte, så att jag fick ihop de sista timmarna.


Måste man ha körkort?
Nej, jag träffade två au pairer som inte har körkort. Men jag kan säga att du vill helst ha körkort. Har du ingen bil i USA så måste du förlita dig på att dina vänner kan skjutsa runt dig hela tiden, om man nu inte bor i NYC. Jag lovar att allt blir så mycket bättre och roligare om man har körkort, det är ju trotts allt USA.


Familjen du var hos, tog det lång tid innan du bestämde dig för den? Eller var det typ första familjen som du blev matchad med och det lät bra direkt?
Jag var i kontakt med 6 olika familjer samma vecka. Min blivande värdmamma ringde en måndag, och jag tackade ja på torsdagen, så de gick väldigt snabbt. Jag tror att hon var den andra eller tredje familjen i ordningen som kontaktade mig.


Finns det något du önskar att du hade frågat din värdfamilj om innan du åkte som du kom på att du hade velat veta när kom dit?

Nej, jag tror att jag visste allt jag ville veta, och inget kom som en överaskning. Jag var familjens första au pair, så jag och min värdmamma gjorde rutiner och allt efter som. Jag kom mycket bra överens med min värdfamilj och fria händer.


Hur var det på au pair skolan?
Efter att ha flugit i flera timmar och sedan ställa om dygnet så var det extremt jobbigt att hålla ögonen öppna och intresset på topp. Nu vet jag endast hur APIA/Skandinaviska's orientation var, och kan endast svara för de. Det var extremt mycket information på en gång och jätte långa dagar, men man fick knyta kontakter och göra sig redo för att bli slussade ut till familjerna. Personligen tycker jag att de var ett bra sätt att förbereda sig själv på vad som komma skall.

Hur lång tid tog det innan du kom in i familjens rutiner?
Oj, de minns jag knappt nu. De tog nog 2 månader innan jag kände mig säkrare med barnen. Sen kom jag dit när sommarlovet började, och de blev lätt på så vis. Så när skolan började igen så var jag van och de var som att jag visste deras skolrutiner redan.

Kände du att du behövde "tassa på tå" de första veckorna för att inte vara i vägen när du va ledig osv?
Jag tassade aldrig på tå i mitt hus. Men jag lyckades alltid dra mitt till mitt rum när jag var ledig för att få vara ensam. Tror inte jag var hemma så jättemycket i början heller. Men jag kände mig väldigt snabbt hemma och vet att jag alltid kommer att göra det.


Var det svårt att ta hand om ett så pass litet barn?
Jag tycker personligen inte att de var svårt att ta hand om en liten knodd. De har varit helt fantastiskt, och han blev nästa som min egna son.

Var det svårt att ta hand om tre barn? Hade du velat ta hand om fler eller färre?
Svårt kanske är fel ord, men det var en utmaning. Tycker dock att de var toppen att ha tre barn, för då satt man inte och stirra. Ett barn skulle vara jätte tråkigt. Men jag vill ha mycket att göra hela tiden.

Vad fick du göra? Var det enbart passa och leka med barnen eller fick du hjälpa till med hushållsarbetet också, laga mat, städa tvätta mm?
Jag gjorde allt som hade med barnen att göra. Tvättade deras tvätt, och såg till att de städade deras rum, samt städade lillkillens rum. Inge matlagning eller städning av resten av huset. Annars gjorde jag precis allt som en mamma skulle ha gjort.


Vad tyckte du minst om som har med din värdfamilj att göra? Fanns det något du kunde göra åt det?
Min värdfamilj var extremt stökiga av sig, vilket gjorde mig galen. Sen hade de svårt att kontrollera alla barnen ibland, vilket gjorde att man ville skratta. Men de var bara att visa barnen att när jag har dem så är de mina regler som gäller.

Vilket college gick du på och vad läste du för kurser? Är det dyrt?
Jag gick på en skola som heter
MassBay i Wellesley, MA. Läste en kurs (två gånger) som heter Journey through North America och åkte till Washington DC och Niagara Fallen (Kanadensiska sidan) som ingick i kursen. De kurserna jag läste kostade ca 350 dollar (minns ej exakt nu), och då ingick resan. Men de skiljer mycket från skola till skola. Harvard kostar t.ex. ca 500 dollar, men ett Community College är mycket billigare.

Vilka platser besökte du i USA? Fick du följa med familjen på t.ex någon semester?
Oj, många småställen... Bl.a. Burlington Vermont, New York City, Olando Florida, San Diego, LA, Las Vegas, Niagara Fallen, Washington DC, Rhode Island. Min värdfamilj hade ett sommarhus på Cape Cod (ligger i MA) där vi spendera mycket av tiden på sommaren. Sen följde jag med dem till San Diego första gången jag var dit. Jag även åkt till San Diego själv min sista månad.

Är det lätt att få au-pair kompisar?
Ja, det är busenkelt. Au pairer dras till varandra så du kommer inte vara ensam länge.

Ska man bete sig på samma sätt som här i Sverige om man vill skaffa nya vänner i USA (inte bara au pairer). Eller tar dom förgivet att man ska vara jätteframåt och lika öppen som om man känt en person länge här hemma?
Nu blev jag lite nyfiken på hur man beter sig här i Sverige. Hehe. När de kommer till amerikaner ska du bara vara på rätt ställe, där andra amerikaner i din ålder håller hus, vilket tyvärr är ganska svårt som au pair. Amerikaner är jättetrevliga och pratglada så de är ingen problem att prata med främlingar. De tar inget förgivet, de tycker bara att de är coolt att man kommer från Sverige ;D

Träffade du många kompisar som du fortfarande har kontakt med?
Jag träffa enormt många under mina 22 månader. Men de bästa kompisarna var från USA, Australien, Nya Zeeland, Danmark och sen Sverige. Och jag vet att jag alltid kommer ha kontakt med dem.

Fick du hemlängtan? Kom din familj hemifrån och hälsade på dig någon gång?
Jag fick hemlängtan en gång, och de var min andra jul där. Min familj kom och hälsade på över den första julen och nyår. Och sen kom min syster tillbaka nu i somras (min andra sommar).

Åkte du hem till Sverige någon gång under tiden i USA, eller stannade du hela tiden?
Jag åkte hem till Sverige en vecka innan mitt visum gick ut, för att ladda upp inför mina sista 10 månader i USA.
När man förlänger kan man inte åka och in och ut ur landet som man vill, man blir som låst. Men man kan åka till Mexico och Kanada ändå, men de finns inga garantier att man bir insläppt igen. De ska tydligen bero på hur snälla de är den dagen. Jag såg inte de som ett problem. Man får passa på att åka lämna landet sitt första år som au pair, och sen under sitt sista år stanna i landet. Men visst kan man åka hem till Sverige och få ett nytt visum om man orkar gå igenom den proceduren igen, och betala.

Vad tyckte dina föräldrar om att du åkte iväg som au pair?
Min familj stöttade mig i beslutet. De hjälpte mig och skjutsade mig till min intervju och ambassaden. De visste att det var något jag behövde göra, så jag hade mycket tur. När de kommer till valet mellan att studera eller att åka som au pair, tycker jag att om man verkligen vill ska man åka som au pair. Det är nu man har chansen så man borde ta den innan de är försent. Plugget kan alltid vänta ett år till. Jag ångrar inte ens sekund att jag åkte, och har lärt mig så enormt mycket.

Hur utvecklades dina språkkunskaper?
Jag är stolt över att säga att jag nu talar flytande engelska, så jag har utvecklats enormt mycket.

Har du haft kontakt med din värdfamilj nu efter att du kommit hem?
Jag har kontakt med min värdfamilj. Min värdmamma har skapat en blogg åt mig så jag kan följa allt de gör.


Saknar du ditt liv i USA?
Jag saknar mitt liv enormt mycket. Jag var lycklig och fri där, och är avis på ALLA som är i USA just nu. Saknar de enormt mycket.

Vad har du lärt dig under din tid borta?
Det var en bra fråga. Jag har lärt mig mycket om mig själv och mina egna värderingar. Jag har lärt mig hur jag vill uppfostra mina egna barn, och hur jag vill att mitt hem ska vara. Jag har lärt mig att vara mycket mer öppen och att följa mina drömmar. Jag har lärt mig vem jag är.



Jag tycker att de är mycket viktigt att kunna prata med sina värdföräldrar. Jag berättade alltid för dem allt som hade med barnen och göra. Allt som hänt osv, för jag anser att de som föräldrar har rätt att veta allt. Detta ledde till att de hade stort förtroende till mig, och jag kunde göra mycket på mitt sätt utan att de la sig i.


Kommentarer
Postat av: Trees

När du säger att du satte upp dig för att praktisera på dagis 3 månader, hur menar du då? Gick du bara till ett(några) dagis och frågade om du fick vara där? isfall, inte betalt då?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback